#Școaladeacasă vs. #Workfromhome



Când părinții lucrează de acasă, iar copiii învață și ei de acasă, cum împărțim spațiul, cum organizăm timpul? Cum facem cu cei mici în acest context?

În primul rând, dragă părinte, cu siguranță te vei adapta!

  • Primele mișcări pe care le urmărim sunt cele ale reprezentanților oficiali din domeniul educational, cei mai apropiați de noi sunt reprezentanții școlii. Uneori, pare că educația devine subiectul acela simplu pe care oricine îl poate comenta sau coordona. Părerile oamenilor desemnați să gestioneze aceste situații sunt cele care ne aduc date concrete, știri reale. Părerile celorlați, oricât de bine intenționați ar fi, pot aduce mai multă confuzie decât este deja.
  • Ajungem la cel de-al doilea punct. Expunerea la informatii. Copiii nu pot decide și nici nu se pot implica în situația actuală, așa că…nu au nevoie de toate știrile care circulă. Câteva idei se pot discuta, ei sunt parte din aceasta societate, dar cu atenție, fără panică. Fricile și emoțiile se pot transmite foarte ușor. În această perioadă, alături de copii, ne concentrăm pe soluții. Ei au un fel pozitiv de a vedea lucrurile, poate nu strică să îi ascultăm de data aceasta.

Profesorii sunt prezenți online? Atunci, programul zilnic al copilului/copiilor pornește de aici, de la noul orar al școlii. Apoi, în funcție de asta, organizați împreună timpul. Copiii se pot adapta mai ușor dacă au repere despre limitele de spațiu și de timp permise. Ca atunci când, înainte de începerea jocului, jucătorii au nevoie să știe regulile, limitele terenului etc.

  • Când ,,acasă” devine sinonim cu ,,birou”, copiii nu se pot adapta automat unui program în care părinții nu sunt dedicați în totalitate lor. Dar pot înțelege, când situația le este explicată cu blândețe și răbdare. Poate este necesară o rutină, stabiliți cu cei mici ce pot face, când, ce materiale pot folosi, când se pot uita la TV, când se pot juca pe telefon, etc. Desemnați o zonă ,,de lucru” pentru părinte și una pentru copii, puteți alege împreună. Împărțiți zona copiilor în spații destinate picturii, construcției, cititului și altor activități preferate de către ei. Baia se poate transforma în spațiul ideal al jocului cu apă. Procedura este aceeași, stabiliți reguli înainte și o limită de timp (ex. marți și joi dimineață, timp de ….minute). Nu uitați de loose parts , obiectele casnice care capătă semnificații și roluri deosebite în jocurile copiilor.
  • Discutiile blânde despre programul de lucru și nevoile părinților (aici adaptăm informațiile în funcție de vârsta copiilor) ajută și ele. De exemplu, îi puteți spune că o să aveți nevoie de liniște și de un ,,birou” la care să fiți singuri: ,, M-ar ajuta mult dacă tu ai putea să…”

Nu, toate acestea nu vor funcționa din prima, dar vor funcționa în câteva zile. E ca un exercițiu în care perseverența și răbdarea își vor spune cuvântul! Pe măsură ce programul și limitele se conturează mai clar pentru copil, confuzia și incertitudinea vor dispărea.