Profesorii online și planul de lecție



În urmă cu doar o săptămână, profesorii au trecut de la ,,predarea la clasă” la ,,predatul online”. Ca să aflăm cum au trecut prin această schimbare, am abordat câțiva colegi, profesori Explore100.

Cum te simți după prima săptămână de școală online?

Ana : ,,Sunt optimista, mă ajută device-urile, pregătesc lecția, scanez ce am nevoie, folosesc opțiunea de screen share și whiteboard.
Este adevărat că pentru primele zile a durat destul de mult documentarea, acum, spre sfârșitul săptămânii, deja ne-am familiarizat cu platforma și cu predatul online. Se lucrează frumos și fără întreruperi la matematică, la CLR(comunicare în limba română), geografie, științele naturale, limba engleză. Apoi, timpul petrecut pe drum a devenit acum timp dedicat în plus pregătirii orelor. Aș spune că după prima săptămână lucrurile merg destul de bine. Ne concentrăm pe calitatea lecției. Cursurile sunt mai dense, nu e nevoie să-mi mai împart atenția în multe direcții, cum ești nevoit uneori la clasă. ” 

Gil alături de exploratorii din clasa pregătitoare

Gil: ,,Pentru mine nu e un efort prea mare, aș spune că resursele (fizice,emoționale) sunt folosite într-un mod mai echilibrat. Suntem în luna martie, perioadă în care pentru profesori începe să se instaleze ușor, ușor, sindromul burnout. Cred că acest tip de interacțiune îmi dă ocazia să investesc acolo unde este nevoie din punct de vedere educațional.  De asemenea, această schimbare contribuie și la dezvoltarea mea personală, îmi place sa fiu provocat, nu abandonez. La părțile negative aș menționa că deja începe să-mi fie dor de copii.”

Crina și exploratorii din grupa de vârstă 9-12 ani în timpul orei de engleză

Crina: ,,Eu sunt fascinată de mobilizarea comunității în continuarea procesului educativ și am identificat câteva pros and cons ale online schooling-ului. Părțile neplăcute sunt statul în casă, mobilitatea redusă, ochii obosiți. Ca părți pozitive, am observat că spațiul personal facilitează învățarea individuală versus distragerile general prezente în orele de curs fizic. De asemenea,  avem mai multe unelte la dispoziție pentru a personaliza și dezvolta procesul educațional (screen sharing, google etc.).

Cum sunt copiii în această perioadă?

Ana: ,,În primul rând, copiii sunt încântați că nu pierdem legătura, iar noi, adulții, la fel. Ne bucurăm că rămânem o comunitate. Astăzi a fost ziua de naștere a lui E. (elev în clasa Anei) și copiii au fost foarte încântați, i-au desenat felicitări cu instrumentele platformei, i-au scris pe board. 
Ne vedem zilnic, la aceeași oră și asta ne oferă stabilitate, siguranță. Copiii cred că au nevoie să știe că noi (profesorii) suntem aici, indiferent de ceea ce se întâmplă. Se creează niște legături între noi, suntem pentru ei un factor de încredere.

Înainte de mutarea în online, începusem un proiect de istorie-geografie despre mari exploratori ai lumii. R. ni l-a arătat în această săptămână, s-a preocupat si a documentat întregul proiect, de la Badea Cârțan, până la Emil Racoviță, Magellan sau Cristofor Columb. Am fost surprinsă, nu

mă așteptam să adune atât de multe informații, atât de rapid. E importantă motivatia si continuitatea, de la o zi la alta. Le mai las câte ceva de lucru, le-am trimis poze pe watsapp, le-au gasit în online. Cred că ei au acum ocazia să-și dezvolte abilități precum project management,  gândire critică, filtrare a informațiilor. “

Gil: ,,Copiii sunt entuziasmati, curiosi, se obisnuiesc repede, cu adulții e mai greu. Abordarea Reggio Emilia cuprinde multă explorare senzorială, ceea ce ne lipsește zilele acestea. Pe de altă parte, avem ocazia de a dezvolta project based learning, informațiile sunt mai compacte, învățăm să ne gestionam mai bine timpul și ne concentrăm pe aceste direcții.’’ 

Elena și exploratorii de 9-12 ani discutând despre alimentație în timpul cursului ,,Hai Trai”

Elena: ,,Observ inițiativa copiilor de a căuta în mod dinamic și interactiv informații complementare pe baza a ceea ce discutăm/dezbatem/prezentăm, de a aduce din propriile biblioteci cărti. Își doresc să împărtășească, să își invite colegii, virtual, în propriul spațiu de studiu prin fotografii, video. De asemenea, am observat atenția lor sporită la gesturi, chipuri și expresii.

Ce spun părinții?

Ana: Părinții își doresc ca cei mici să mearga mai departe, să continuăm online si astfel să continuam parcursul educativ. Lucrăm împreună, ei sunt disponibili atunci când îi solicităm, sunt partenerii noștri. Părinții lui I. au stat până târziu serile să mă ajute să mă familiarizez cu platforma. Cred că acum totul este și foarte transparent, iar  părinții sunt conectați direct cu cei mici, cu activitatea lor de la clasă. 

Personal thoughts

Ana: Rămânem conectați emoțional.

,,În momentele de pauză, copiii le arată colegilor cățelul care aleargă prin casă, un joc, un frate mai mic sau poate chiar o pisică. Vorbim despre ce mai putem face în casă, copiii schimbă idei între ei, cred că este important să rămânem conectați cu ei. Asta aș spune în încheiere.”

Ce fel de oameni sunt aceștia care în momente cu adevărat dificile își găsesc resurse, curaj și încredere să meargă mai departe, adaptându-se la noile condiții? Ne așteptam ca în răspunsurile lor să găsim replici despre efortul pe care l-au făcut, despre cât de greu le este…dar nu. Ei merg curajoși înainte, căutând mereu soluții!