Jurnalul exploratorului- Limbi artificiale



Un lucru de care ești sigur ca profesor, dar totuși te surprinde de fiecare dată, este creativitatea copiilor. Pe unii dintre ei îi cunoști de ani de zile, știi că ai mai învățat și alte dăți multe de la ei și, cu toate astea, încă te surprind! Amazing, nu?
Vă dați seama că adolescenții nou-intrați în familia Explore
(adică de vreun an), au adăugat picături mari de surprize în fiecare zi.

Înainte de ,,școala online”

Zilele trecute am aflat de la Andrada că, în urma cursului de Scriere Creativă&Public Speaking, Maria și Ioan ,,au inventat o limbă artificială”. Whaaaat?! Cum adică, întreabă mirați în cor neștiutori ca mine. ,,Da, da, am avut noi un curs în care am vorbit despre ,,Avatar” și ,,Star Wars”, despre cum se creează o limbă artificială, iar ei și-au creat propriile lor variante.”

Nu puteam lăsa discuția așa, am pornit investigațiile! I-am contactat pe acești doi tineri pentru câteva întrebări, dar răspunsurile lor au depășit cu mult așteptările noastre. Fiecare dintre ei și-a construit propria limbă, cu alfabet, reguli de pronunție, gramatică și chiar istoria poporului!

Haideți să vedeți cum a decurs discuția noastră:

,,Profesor: -Dragilor, înțeleg că ați lucrat împreună și ați construit un limbaj artificial?

Maria:- Nu chiar, fiecare a lucrat la propria lui limbă artificială, sunt două diferite. După curs (scriere creativă) , am început să fac alfabetul. La început, nu m-am dat în vânt după el. Prima oară am am scris un dialog între doi băștinași, apoi povestea lor și a trebuit să simplific, a venit războiul și era prea complicat pentru ei să folosească simbolurile. Așa a apărut limba nouă!

P:-Adică nu doar că ai inventat o limbă, dar are un alfabet vechi și unul nou? Și un război?!

M:- Da!

P:-Vrei să detaliezi puțin?

M:- La început, erau două triburi, ei stăteau acasă ocupându-se de creșterea cailor și aveau anumiți oameni care scriau, scrisul era mai greu și mai complex. În timpul războiului au avut nevoie de un nou alfabet care să includă și anumite simboluri ca să arate ce se mai întâmplă pe câmpul de luptă, dar și să fie mai rapid și sa fie scris de toate persoanele, învățat de copii. Astfel, Callista Marjoit a creat noul alfabet, unul care să fie la îndemâna tuturor. Vechiul alfabet se mai scrie doar în papirus și în documente, scrisori importante. Din cauza asta acum suntem nomazi și avem alt fel de alfabet mai accesibil și mai clar, înțeles de ambele triburi.

-Ioan, tu te-ai folosit de un alfabet existent deja? Ai creat litere, sau direct cuvinte? Cum ai procedat?

Ioan:- Ca și Maria, am creat un alfabet complet nou. E o limba în devenire. Nu e ca în araba, literele nu se leagă, se compun, e fonetic. Am simplificat putin, era destul de complicat inițial. Pronunția se bazează pe vocale lungi și vocale scurte. De exemplu, deasupra fiecărei vocale se pune o linie dreapta, asta o face vocala lungă. Verbele nu se conjuga, au o singura formă, dar am toate pronumele personale și reflexive. În fiecare conversație adaug pronumele ca să capete înțeles, e ca și cum verbul rămâne tot timpul la modul infinitiv, de aceea este necesar să îi adaug un pronume. Și asta nu este tot!Am multe reguli de pronunție!

P:-Wow! Maria, și tu ai astfel de reguli deja?

M: – Da. De exemplu, H nu se scrie decât în cuvântul nivalanchi (teritoriul de apus) și în cuvântul hertilia (pășune), în rest, se pronunța, dar este scris cti, daca într-un cuvânt se află grupul rt, acesta va fi pronunțat rrt, cuvântul cartiva (cal) este mereu scris după la. Asta îl face un cuvânt important, la fel se întâmplă și cu numele de regi.

– Trebuie să vă spun că mă simt nepregătită, eu aveam senzația că voi ați scris un alfabet și apoi câteva cuvinte, observ acum că totul este foarte complex și că se mai dezvoltă încă.

I:-Da, este destul de complex. Suna diferit aceste două limbi. La Maria, aeros, plutitor, iar la mine, mai degrabă sună…norvegian, olandez, deși sunt și multe cuvinte care seamănă cu latina. Sincer, n-aș stii să spun exact cu ce seamănă.”

După cum spuneam la început, un mare avantaj de care ne bucurăm în lucrul cu adolescenți și copii este acela că putem fi aproape de oameni care creează necontenit, care după ce finalizează un proiect, îl redeschid pentru a-l îmbunătății. Discuția cu ei a fost lungă iar creațiile lor sunt bogate, complexe. Ca să evităm un posibil conflict în viitor pentru drepturi de autor, am zis să ne oprim aici cu detaliile.

P.S. Pentru orice regizor sau scenarist interesat de povestea exploratorilor: vă rugăm să ne scrieți la explore100plus@gmail.com