Cum s-au schimbat copiii după ,,școala de acasă”?



Am așteptat nerăbdători redeschiderea grădinițelor și a școlilor, unii dintre noi realizând (cu această ocazie) pentru prima dată că viața se petrece acum, că descoperim totul pe măsură ce se întâmplă. Am așteptat de la o zi la alta, de la o oră la alta, să aflăm ce va urma, care sunt schimbările anunțate, dacă se modifică sau nu structura anului școlar.

Și, în momentul acela, aveai două opțiuni: să te superi și să blamezi acest necunoscut, sau să iei totul așa cum vine, să faci fiecare pas deodată cu vremurile, să dai tot ce poți și să accepți că nu poți controla felul în care vor evolua lucrurile. Vorbind despre oamenii care dau tot ce pot, ajungem la colegii mei, profesorii exploratori despre care am mai scris aici.

Momentul revenirii copiilor în școală și grădiniță trebuia pregătit. Și nu doar spațiul și activitățile aveau nevoie de o pregătire specială, ci și profesorii și ceilalți adulți implicați în acest proces. Cu mesele aranjate și provocările setate, copiii sunt așteptați în școală și grădiniță. Profesorii i-au observat cu mare atenție, acest proces, al documentării, contribuie la înțelegerea nevoilor copiilor și, apoi, la stabilirea unor conținuturi adecvate pentru ei. Pe baza observațiilor din prima săptămână, lansăm câteva posibile concluzii despre schimbările apărute în comportamentul celor mici.

Așadar, cum s-au întors copiii în grădiniță și școală?

În grădiniță:

  • O primă observație este aceea că mulți dintre copii se joacă acum și cu alți colegi pe care înainte îi evitau. Jocurile lor îi implică acum și pe ceilalți, nu se mai concentrează doar în jurul a 2-3 colegi ,,preferați”
  • Fiecare sală a fost cercetată cu priviri curioase ce parcă descopereau pentru prima dată grădinița. Oare timpul petrecut acasă a contribuit la creșterea curiozității, la redescoperirea bucuriei în lucrurile mărunte?
  • În unele grupe, subiectul izolării aproape că nu a apărut printre copii, deși părinții le-au oferit câteva informații. Să deducem de aici că alte activități, întâmplări au fost mult mai importante pentru ei în această perioadă? Poate faptul că au petrecut mai mult timp cu familia să fie evenimentul important pentru ei?
  • O expresie auzită des în aceste zile este: ,,hai să fim prieteni!”Din toate aceste replici reiese faptul că reîntoarcerea copiilor însemnat pentru ei concentrarea pe relații, pe acceptarea celorlalți. A scăzut numărul conflictelor cauzate de orgolii, de consolidare a poziției în grup. În prima săptămână, a fost despre ,,să fim prieteni”!

În școală:

  • Copiii s-au întors cu informații noi din teme diferite. Acest aspect ne-a dus cu gându la faptul că exploratorii au descoperit noi mijloace de a se informa. Au dobândi încredere în propriile lor forțe, în propriul lor simț critic.
  • S-a observat și că acțiunile copiilor sunt mai responsabile, aceștia prevăd consecințele și încearcă să le evite.



  • Profesorii au observat o toleranță crescută la eșec. Traducem asta prin ,,nu ne mai supărăm așa de tare când greșim” . În același timp, nedreptățile sunt taxate imediat, pentru ele nu mai există toleranță la fel de mare ca înainte. Oare copiii ne reamintesc acum de lucrurile cu adevărat importante?
  • O parte dintre copii au fost mai reținuți, au creat jocuri din care au exclus alți colegi, au existat și conflicte. Deducem de aici că fiecare copil se reacomodează în ritmul său, că mecanismele interioare nu funcționează la fel și că important este să avem răbdare.

Profesor la grupa mare, Lavi, menționa într-una dintre observații: ,,Sentimentul general a fost de aparținere, de comunitate, de flexibilitate. Niciun suflet nu a părut plictisit în vreun moment, toți păreau că au ceva de joacă și că se simt bine. Chiar și cei un pic mai certați cu dimineața și cu primele interacțiuni erau happy happy joy .
Perfect play day 😍❤️🎈 ”

Muțumiri profesorilor exploratori, observațiile lor sunt cele care stau la baza documentării acestor articole! Continuăm explorarea, vă ținem la curent cu informațiile dobândite pe parcurs.