Muzica – metoda Totem

"Music is a therapy. It is a communication far more powerful than words, far more immediate, far more efficient". Yehudi Menuhin
No student enrolled
  • 0 lesson
Free

Atelier de Dezvoltare Personala prin Muzicoterapie si Instrumente de Percutie

Tribul este prima forma de educatie a umanitatii.

Metoda TOTEM este un acronim al metaforei „Therapy Of  Tribes Educating Minds” si include activitati de muzicoterapie, training si dezvoltare personala, educatie nonformala, activitati de teambuilding, promovand concepte ca educatia emotionala, leadership, atitudine ne­discriminatorie, “no hate speech”, fairplay, spirit civic si comunitar. Utilizam instrumente de percutie de origine amerindiana, africana si asiatica impreuna cu metafora ca element central in activitatile desfasurate. Printre acestea se numara: Djembe (tobe africane), Tamburine, Maracas, Ocean Drum, Bol Tibetan, Tingsha, Caxixi, Clave si multe altele.

Componenta de Educatie Emotionala este importanta in dezvoltarea unui copil, a unui adolescent, precum si in viata unui adult. Cunoasterea emotiilor fundamentale, a nevoilor din spatele lor, precum si buna gestionare a acestora conduce catre o existenta armonioasa intre elementele culturii obiective (bazata pe gandire analitica, empirica si cuantificabila) si cele apartinand culturii subiective (cea determinata de perceptie si filtrele acesteia, senzatie si emotie, cunoastere intrapersonala si interpersonala).

 

In cadrul intalnirilor „Atelier de Dezvoltare Personala prin Muzicoterapie si Instrumente de Percutie” imbinam elementele ludice ale muzicii cu procesul de invatare si cunoastere de sine prin experimentare. Copiii vor forma abilitati practice de manuire a instrumentelor , integrate alaturi de notiuni de Educatie Nonformala si Educatie Emotionala. Abordam teme, concepte si aplicatii practice diversificate, concepute si adaptate in functie de varsta participantilor.

Utilizand cei 4H (Head, Heart, Hand, Health) in programul de invatare prin experimentare, precum si alte concepte si notiuni ­ obiectivul primar este ca participantii sa dezvolte si sa aprofundeze notiuni teoretice si practice despre:

  • Leadership;
  • Responsabilitate civica;
  • Atitudine Prosociala;
  • Lucru in echipa;
  • Cunoasterea si gestionarea emotiilor in scopul relatiilor profesionale, dar si personale;
  • Lucrul cu filtrele perceptiei;
  • Potentarea valorilor de baza individuale si a valorilor de baza colective;

In cadrul atelierelor sunt abordate urmatoarele teme si concepte:

  • Metafora Cercului si a Tribului; importanta pozitiei de egalitate intr­o comunitate;
  • Familiarizarea cu instrumentele muzicale. Tehnici de utilizare ale acestora;
  • Salutul Triburilor – HA! ­ tehnica prin care acceptarea de sine si acceptarea celorlalti membri ai comunitatii incepe prin constientizarea sinelui si a celor din jur ­ cu un salut;
  • Lectia lui „Au! Ma doare!” ­ expriment senzorial, metafora analoga principiului psihologic de Rezilienta;
  • Exprimentarea Ritmului Comun – conectarea cu ceilalti participanti, initiere practica pentru conceptele de Ascultare Activa si Ascultare Pasiva;
  • Experimentarea Ritmului Propriu – participantul devine solist, exprimand prin intermediul sunetelor ­ trairile sale; abordarea notiunii de respect pentru parerile individuale, diversificate;
  • Perfect Gresit” sau „Ritmul mainii defecte” ­ promovarea unei atitudini care nu condamna greseala, ci o accepta si integreaza ca pe un act uman, firesc;
  • “Oglinda si Ritualul lui Bravo!” ­ dezvoltarea Increderii in propria persoana, descoperirea si valorizarea potentialului propriu;
  • Povestea instrumentelor in analogie cu conceptele de Educatie Emotionala:
  1. Djembe – metafora pentru comunitate si diversitate;
  2. Ritualul eliberarii de Ganduri Negative si chemarea Gandurilor Pozitive – primul experiment in gestionarea emotiilor;
  3. Prezentarea conceptelor de Ascultare Activa si Pasiva prin experimentare; 
  4. Bolul Tibetan si Tingsha – impactul sunetelor asupra emisferelor cerebrale; metafora vindecarii corpului prin armonia mintii;
  • “Lectia Armoniei” ­ experimentarea lucrului in grup, echivalenta comunitatii;
  • Ritualul „Faptelor Bune” – crearea unei dinamici armonioase a grupului;
  • Povestea „Broastei Raioase” – promoveaza constientizarea diferentelor dintre prejudecata si discriminare si incurajeaza atitudinea prosociala;
  • Povestea lui „Vant Turbat si Tunet Mic” ­ despre importanta prieteniei si influenta pe care un grup social o poate avea asupra unei persoane;
  • Eco Sound Effect – Asemenea ecoului (echo) care este reflexia unui sunet emis, fiecare actiunea noastra are consecinte cu care ne vom confrunta in viitor. Promovam cei trei R :„Reuse, Reduce, Recycle” (Refoloseste, Reduce *consumul*, Recicleaza), atitudinea conservatoare fata de resursele utilizate si actiunea ecologica de protejare a mediului inconjurator:
  1. Importanta Reutilizarii si a Reciclarii resurselor, precum si conceptul de Upcycle;
  2. Valoarea obiectelor cotidiene – metafora a potentialului uman;
  3. Crearea instrumentelor muzicale din material reciclate;
  4. Povestea instrumentelor.

Filtrele perceptiei

Filtrul Cultural ­

Cunoasterea prin tehnici de lucru si aplicatii practice

Filtrul Experiential ­ cunoasterea prin tehnici de lucru si aplicatii practice 

Filtrul Fiziologic ­cunoasterea prin tehnici de lucru si aplicatii practice

Cele 4 emotii fundamentale: Furia, Frica, Tristetea, Bucuria

  1. cunoasterea si gestionarea acestora
  2. nevoia din spatele lor
  3. energia pe care o genereaza
  4. povesti terapeutice care abordeaza fiecare dintre cele 4 emotii

In incheierea fiecarei sesiuni vom realiza procesul de feedback impreuna cu participantii.

Atelierele avand tema Filtrele Perceptiei si Emotiile Fundamentale pot fi initiate cu un grup constant, in care dinamica este bine definita, participantii se simt in siguranta, se pot exprima liber si au incredere in ceilalti membri ai grupului.

 

Despre Formatori:

Jean­ Baptiste Odobestianu- Muzicoterapeut atestat in Franta, licentiat in Pedagogie Sociala, formator TOT Move cu sprijinul UEFA, fondator al Metodei TOTEM. De­a lungul timpului a lucrat cu diferite categorii de persoane, punand in functiune proiecte destinate persoanelor nevazatoare, copii si tineri institutionalizati in sistemul de protectie a copilului, persoane cu sindrom Down sau cu tulburari din spectrul autist si alte categorii defavorizate . A initiat primul model de interventie terapeutica prin musicoterapie cu instrumente de percutie destinata consumatorilor de droguri din Romania. Este de asemenea, formator in multiple proiecte Erasmus pentru organizatii din Romania.

Motto: Prima forma de educatie a umanitatii este tribul ­ o educatie cu participarea comunitatii la cerintele de supravietuire si convietuire a intregului trib.

Ana­ Maria Anghelescu – specializat in Antropologie si masterand al programului de Pedagogii Alternative si Arte Teatrale in Educatie ­ FPSE Bucuresti, formator, co­fondator Metoda TOTEM. A desfasurat activitati destinate copiilor institutionalizati, persoane din medii defavorizate sau cu diverse forme de handicap, cu elevi, studenti si profesori din cadrul invatamantului formal, colaborand in proiecte cu institutii si organizatii precum P.M.B, D.G.A.S.P.C. sector 6, Teach For Romania, Cercetasii Romaniei, precum si in proiecte de tip Erasmus+.

Motto: Procesul educational isi incepe drumul de la intentia celui ce il desfasoara.

Educatia emotionala este un element care nu primeaza in actuala schema a invatamantului, fiind o cimcumstanta care nu se limiteaza doar la spatiul romanesc. Promovam un model educational complementar, unul in care elevii devin membrii unui trib (ca metafora a comunitatii), in care potentialul individual ajuta la dezvoltarea intregului prin stimularea comportamentelor prosociale si a simtului civic. Initiam un proces nou de invatare bazat pe experiment, respect, incredere in sine si in ceilalti, cooperare, fair play.

In 2016, Metoda TOTEM a inregistrat rezultate pozitive in lucrul cu adulti si copii; de asemenea, cu persoane cu dizabilitati sau provenind din medii dezavantajate, minoritati sau categorii discriminate, colaborand in aceste demersuri cu Ministerul Tineretului si Sportului, Inspectoratul Scolar al Municipiului Bucuresti, Directia Generala de Asistenta Sociala si Protectia Copilului sector 6, Agentia Nationala pentru Programe Comunitare in Domeniul Educatiei si Formarii Profesionale, Teach for Romania, in programe de tip Erasmus+ precum si cu asociatii de voluntari si organizatii nonguvernamentale.

Beneficiind de ateliere de muzicoterapie, grupul DREAMS­DRUMS DRUUM, constituit din 15 copii nevazatori sau cu deficiente de vedere grave – a fost nominalizat cu Premiul de Originalitate in faza finala a emisiunii Romanii au Talent.

Facilitatorii Metodei TOTEM impreuna cu Tribul DREAMS­DRUMS­DRUUM a fost premiat in cadrul Galei Nationale a Voluntarilor, editia 2016. Echipei TOTEM i­-a fost acordată Diploma de Excelenta in cadrul evenimentului „Gala Oameni pentru Oameni”, pentru activitatile si proiectele desfasurate in 2016, care insumeaza 11.900 de persoane.

 

 

 

Curriculum is empty

SHARE: