Ce spun directorii de școli despre mutatul în on-line?



Am vorbit zilele acestea despre schimbarea forțată din mediul educațional cu profesori, cu părinți și copii, ne-am sfătuit, am întrebat care sunt nevoile lor în prezent și cum s-au adaptat la contextul actual. La trei săptămâni de școală on-line, ne întrebăm astăzi: oare ce spun directorii de școli?

Andrada și Mihai, ca fondatori de școală și grădiniță, trec zilele acestea printr-o perioadă complicată, la fel ca noi toți. Am zis să nu mai ocolim subiectul și să o abordăm pe Andrada direct, să vedem ce se întâmplă cu Explore100 în acest context, ce schimbări au avut loc și cum le fac față.

,,Andrada, cum ați reacționat, tu și Mihai, când ați aflat decizia de a se închide școlile? Care a fost primul lucru la care v-ați gândit?

Andrada, Maria și Mihai Militaru


Chiar dacă impactul psihologic a fost mare, ne-am canalizat toată energia și atenția pe o expresie virtuala a actului educațional și pe cum să transmitem aceeași calitate educațională, chiar dacă într-un context diferit, fizic vs. virtual. În momentul suspendării, speranța era că va dura puțin și că vom reveni la firescul cunoscut de toți. Acum cred că normalitatea va arăta diferit, nu spun mai rău sau mai bine, doar diferit.


Curs de geografie on-line



Cum a apărut ideea de a muta cursurile on line?

Era foarte limpede că trebuia să menținem legătură cu părinții și copiii, să continuam procesul educațional și să ne mobilizam foarte rapid. Nu cu teme și fișe pe whatsapp, ci păstrând contactul între profesor și copii, facilitând interacțiunea dintre copii în mediul on line. Am pus totul la punct într-un weekend. A fost un weekend foarte solicitant, discuții, orare, întrebări, restructurarea activităților, probleme tehnice. Era important ca de luni lucrurile să continue. Am contactat toți părinții, s-au făcut conturi, grupuri, simulări și de luni  (16 martie) am pornit cu toate pânzele sus. Profesorii țin orele din trunchiul comun, orele sunt de 40 de minute, cu pauză 20 de minute. Funcționează foarte bine, copiii și profesorii gestionează fluid platforma, iar părinții ne sprijină foarte mult în acest demers. În plus, există și paleta de cursuri comprehensive din cadrul proiectului Explore4all, cursuri ce se adresează copiilor de la 6 până la 16 ani și pentru care am început să primim cereri atât la nivel național, cât și internațional.

Mă gândesc că au apărut și unele dificultăți în acest proces. Vrei să ne povestești despre ele?





La început, dificultățile au fost de ordin tehnic. Aveau legătură cu suportul folosit de fiecare, cu o conexiune mai slabă la internet; în anumite zile sau momente, cu suprasolicitarea platformei. Susținerea cursurilor online a reprezentat pentru unii profesori o ieșire din zona de confort, o reinventare a orelor așa încât să se poată menține în noua formulă. Nu toți profesorii sunt obișnuiți să stea “în lumina reflectoarelor”. Orele care cuprind foarte mult material sau suport didactic, care  implică latura senzorială, au provocat mai mult profesorii. Aceștia sunt însă creativi prin definiție și menire, așa că s-au adaptat. Vorbim tot timpul cu ei, împărtășim idei, sugestii, venim toți cu soluții. În fiecare zi la ora 17.00 avem ședință cu profesorii și aceasta reprezintă un moment de reflecție, de schimb de bune practici. Educația se face greu fără contact, fără prezență, fără activități senzoriale, fără prea multe materiale. Când emoțiile îl copleșesc pe copil, te simți neputincios că nu ești acolo lângă el, că nu poți să-l alini oferindu-i o îmbrățișare. Vor fi mai multe momente delicate în timp, frustrările tuturor se vor aduna, lipsa mișcării și a contactului fizic își va spune cuvântul și pentru copii și pentru adulți. Trebuie să avem însă înțelegere unii pentru alții, să ne susținem și să rămânem uniți. Cred că această perioadă va uni și mai mult copiii, copiii cu profesorii și profesorii cu părinții.

Ne-ai povestit despre școală și despre proiectul Explore4all. Cum stau lucrurile la grădiniță?

Lucrurile sunt diferite în ciclul preșcolar comparativ cu ciclul primar sau chiar gimnazial. Până acum am încercat să-i ținem pe copii departe de telefoane și calculatoare și astăzi ne dorim să-i expunem pentru că au nevoie și ei să se vadă, să se audă, să participe la activități. Educatoarele noastre, extrem de creative, au realizat multe filmulețe care, deși sunt înregistrate, sunt foarte interactive. Mai sunt și momente în care cântă, dansează, ascultă povești sau chiar se implică în activitatea propusă de educatoare. Sigur că timpul comunicării on line este mult mai limitat în comparație cu cel al școlarilor.

Un lucru e cert, această perioadă de criză a forțat pe toată lumea să își depășească limitele, să devina mai inventivi, să găsească soluții pentru orice. Și aici mă refer în mod special la profesorii pentru învățământ gimnazial, primar și preșcolar, dar și la copii și părinți.

Au venit spre voi oameni cu temeri referitor la ceea ce urmează? Cum ați gestionat acest aspect?





Anxietatea a cuprins multă lume, profesori, părinți, personal auxiliar. Am vorbit cu toți, am oferit sprijin și încurajări. Deoarece nu se știe cât vă dura, nu se pot face previziuni de niciun fel. Toată lumea se teme pentru locul de muncă. Noi încercăm să menținem barca pe linia de plutire, să fim uniți și să avem grijă de toată lumea. Personalul auxiliar este și el alături de noi, însă mai departe de copii și profesori, puțin mai speriat în contextul prezent. Și ei sunt însă cu gândul la fiecare copil în parte, își fac griji, le este dor. Ei sunt parte din familia Explore și vrem să-i avem aproape și acum, și când porțile grădiniței și școlii se vor deschide din nou. Noi suntem conectați la toate informațiile, citim, urmărim mersul lucrurilor în țara, dar mai ales, în afară, webinarii, articole financiare, specialiști în economie. Părinții joacă un rol foarte important în această ecuație, iar părinții exploratorilor sunt alături de noi, ne susțin și ne încurajează prin mesaje de suflet, prin solidaritate. Mesajele precum: “familia noastră e alături de voi, vrem să fim împreună până la liceu!” sau “ faceți o treaba extraordinara și vă mulțumim că existați”, “puteți conta pe noi pentru absolut orice tine de comunitatea exploratorilor și nu numai” sunt cea mai buna hrană și motivație în această perioadă.

Cum au primit copiii vestea despre cursurile mutate  online? Dar părintii?

Cred că inițial copiii au fost foarte încântați să aibă acces la calculatoare și, mai ales, să-și vadă prietenii și profesorii. Chiar daca la primele ore toți vorbeau în același timp și era mult amuzament, acum au învățat deja să-și închidă microfoanele, să vorbească pe rând, să fie prezenți și conectați la ora. Se trezesc, mănâncă, se îmbracă și se spală pe dinți și sunt pregătiți ca pentru o zi normală de școală. Pentru părinți este uneori mai dificil pentru că au și ei conferințe on line pentru serviciu, copiii mai au nevoie de ajutorul lor cu partea tehnică. În unele cazuri, sunt mai mulți copii într-o familie, de vârste diferite și e mai dificil cu gestionarea momentelor on-line pentru fiecare. Părinții sunt însă foarte încântați că se continuă procesul educațional, că lucrurile sunt structurate și copiii conectați cu profesorul și colegii.

Cum sunteți voi, ca fondatori ai școlii și ca oameni,  după aproape o lună on-line?



Noi suntem pe poziții! Suntem încrezători în echipa pe care o avem, în părinții pe care i-am simțit mereu aproape,  acum mai mult că niciodată. La Explore, am pus tot timpul accent pe educația copiilor noștri, pe capacitatea lor de a fi flexibili și de a se adapta schimbării. Schimbarea se pare că este singura constantă din viață noastră, iar acum simțim din plin acest lucru. În plus, avem încredere în puterea noastră, a lui Mihai și a mea, de a ne reinventa oricând, de a munci în condiții de stres, de a rămâne împreună, alături de echipă și de a duce mai departe viziunea Explore. Vom ieși din această criză mai puternici, mai creativi, mai uniți, mai pregătiți pentru ce ne aduce viitorul.

Vorba aceea: când tragi cu arcul, întâi tragi săgeată înapoi. Când viață te trage înapoi și devine dificila, înseamnă că te vă lansa, te vă pregăti pentru ceva minunat. Până atunci, să stam în casă și să ne fie bine tuturor!”

Am citit cu emoții răspunsurile Andradei, acest om investește încredere în oameni și poate vedea luminița de la capătul tunelului atunci când suntem încă blocați pe la jumătatea lui. Probabil că asta este ceea ce ar trebui să facă un lider într-o școală, în educație în general, să inspire. Să recunoască o situație reală și să se uite înspre soluții cu încredere, curaj și îndrăzneală.