Astenia de după vacanță




V

Minunăția numită vacanță acționează și ca un vid care înghite și spațiu și timp, care nu acceptă cuvinte precum rutină sau program.

Singurii care mai scapă sunt cei care au plănuit deja un itinerariu înainte ca aceasta să înceapă. Ei au mai puține șanse să fie ,,afectați”.

Lăsând la o parte exagerările de mai sus, e clar că observăm cu toții schimbări comportamentale în preajma reînceperii activităților obișnuite.

De cele mai multe ori, primele zile de după vacanță sunt la fel de confuze ca primele zile de vacanță. Nu știi ce să faci…parcă ai vrea și parcă nu ai vrea. Parcă ți-e și puțin foame, nu știi cum să te reglezi, ești din nou prins acolo, în zona REACOMODĂRII.
Ce se întâmplă cu cei mici în cazul acesta? Al reîntoarcerii la un program de școală sau de grădiniță?

E momentul ciocnirilor paradoxale. Copiii sunt mai obosiți și mai relaxați în același timp. Spre exemplu, le va fi greu să respectele etapele unei activități, le va fi foame la 15 minute după ce au ajuns, le va fi somn, vor fi poate ușor mai irascibili. În vacanță nu au petrecut câteva ore pe zi cu încă 15 copii, așa că dorințele lor nu se intersectau cu ale altora. Nu aveau de ce să ,,aștepte rândul”, să respecte momentul de liniște sau pauza pentru gustare.

Partea delicată este că și profesorii și părinții vin tot după o vacanță în care s-au distanțat de programul firesc al orelor de școală.

Părinții, vor fi și ei preocupați să reia toate treburile casei, trezit copiii, pregătit micul dejun, dus la grădi/școală și ajuns la timp la propriile job-uri. Poate ar fi bine să evităm acum bmbardarea cu vești despre cum ,,nu s-a purtat frumos” copilul lor, nu a fost atent etc. Pentru că nici ei nu și-au reintrat acum în ritm, au nevoie și de o perioadă de reacomodare ca să putem comunica eficient. Practic, să fim înțelegători.

La clasă, ca profesori, putem ține cont de câteva aspecte care să ne ajute în a depăși micile blocaje care apar la clasă în aceste zile.

Adică:

  • să nu ne aruncăm ,,în materie” cu viteză;
  • să reluăm înțelegerile, regulile stabilite la începutul anului;
  • să adaptăm programul în funcție de nevoile de acum ale copiilor, poate mai multă joacă decât de obicei, poate mai multe activități de reconectare;
  • să profităm de momenele de (re)început pentru a-i observa pe copii, pentru a-i lăsa să interacționeze cu colegii lor;
  • să încurajăm activitățile și discuțiile libere, copiii vor simți că școala/grădinița este despre ei, nu despre programă, și vor avea disponibilitate pentru propunerile ulterioare ale profesorului;
  • să ne dăm voie să fim partenerii lor

În final, foarte important este să apelăm la calm, răbdare și blândețe. Că suntem copii sau adulți, cu toții vrem să fim văzuți, înțeleși și aceptați cu toate stările noastre, chiar și cu cele de după vacanță. Dacă putem respecta asta, copiii se deschid, sunt receptivi și atenți. Ei simt dacă sunt sau nu judecați pentru că și-au manifestat o stare pe care nici ei n-au înțeles-o.


Cu răbdare, calm și atenție, să începem!