Activități INDOOR



De ce vin copiii la școală?

Pentru a socializa/ a lega prietenii? Pentru că ii este drag de pedagog și are o relație frumoasă de colaborare cu acesta? Pentru că este ascultat, respectat și consultat în procesul de învățare, este lăsat să aleagă și să-și descopere talentele artistice și de orice alta natură? Pe lângă nevoia de socializare, este foarte important să înțelegem faptul că un copil învață cel mai bine de la alt copil, într-un mediu cald și prietenos.

Ce îi inspiră pe copii să devina curioși față de procesul de învășare? Pot ei să devină stăpânii propriei învățări? Doar dacă sunt lăsați să se implice activ, să ceară ce-și doresc, să vină cu idei și să formuleze teorii.

Ce înseamnă să devină stăpânii propriei învățări? Înseamnă, așa cum povestea o fetiță într-o zi, “să iau puțin din ce spune T, să-l contrazic putin pe L, să iau o idee de la învățătoarea mea care poate a citit asta undeva și s-a documentat și să-mi formez apoi propria budincă de teorii, asa, cu cuvintele mele.”

Când trăim în comunitate avem posibilitatea să facem noi legături, noi conexiuni, să formulăm noi idei și să ne transformăm pe măsură ce ascultăm și negociem cu ceilalți. Așa aflăm mai multe despre cine suntem, iar ideile noastre ne sunt reflectate înapoi de cei alături de care trăim. Și aici vorbim despre puterea dialogului și a relatiilor pe care o comunitate le dezvoltă atunci când dezvoltă și bunul obicei de A ASCULTA.

“Dialogue is the child’s way of inventing new directions, of enlarging the possibilities of speech, of enriching one another. I believe there is no possibility of existing without relationship. Relationship is a necessity of life”.Loris Malaguzzi

În abordarea Reggio Emilia, principala metodă de lucru este PROVOCAREA. Provocările sunt invitații care vin de la pedagogi sau chiar de la părinți și comunitate; se nasc întrebări, teorii și idei, discuții, contraziceri; se încurajează gândirea liberă a copiilor. 

O provocare poate fi:
– o carte
– un concept
– un obiect
– o întrebare de la un copil
– o întrebare de la pedagog
– un interes comun al unui grup de copii
– o combinație de materiale naturale și reciclabile
– un decor de poveste
– o problemă

Copiii vor explora aceste provocări, vor face conexiuni, vor povesti, vor inventa o poveste, vor explica o teorie sau, pur și simplu, se vor juca la ele fără să spune nimic, fără să emite nicio judecate. Copiii vor învăța prin joacă, iar joaca înseamna, de fapt, învățare.

Copiii învață atingând, mirosind, simțind materialele. Ei au nevoie de un mediu sigur dar provocator; materialele pe care le folosesc dau calitate jocului, îi ajută să găsească sensuri, să formuleze ipoteze, să-și pună întrebări și să caute noi răspunsuri. Prin joc, copilul se va cunoaște pe el mai bine și va descoperi întreaga lume prin cele 100 de limbaje.