Cine suntem?

Explore 100 debutează în viaţa educaţională românească în 2011 când deschide prima grădiniţă de inspiraţie Reggio Emilia din România. În 2013, apare ciclul primar, o şcoală care urmează liniile directorii date de curriculum-ul românesc, dar propune o învăţare democratică, cu respect pentru copil, profesor şi părinte şi  pentru procesul natural de învăţare; o şcoală unde temele, notele sau evaluările nu reprezintă factori de constrângere.

Explore 100 îşi completează oferta educaţională prin înfiinţarea unui centru educaţional destinat copiilor cu vârsta cuprinsă între 9 – 12 ani, şi a unui before/after school. Centrul Explore 100 oferă un pachet de cursuri şi experienţe educaţionale care urmăresc o dezvoltare holistică a copilul, punând accent pe valorile, strategiile şi compeţentele de care acesta are nevoie ASTĂZI pentru a-şi crea un VIITORALTFELMÂINE.

De ce educaţie holistică?

Pentru că învăţarea reprezintă suma tuturor experienţelor cognitive, emoţionale, fizice, spirituale la care copilul este expus şi a relaţiilor pe care copilul le stabileşte cu ceilalţi şi cu sine.

“A educa mintea fără a educa inima, nu înseamnă educaţie.” Aristotel

De ce EXPLORE 100 ?

“Într-o lume a consumerismului şi a superficialităţii, a promovării non-valorilor şi falsităţii, datoria noastră morală faţă de copiii noştri este să le cultivăm dragostea pentru frumos şi adevar, capacitatea de a aprecia valorile reale şi modelele autentice. 

Cum reuşim acest lucru? Aplecându-ne asupra primilor ani de viata ai copilului şi oferindu-i un mediu sănătos în care să se dezvolte. 

De ce anume au nevoie copiii noştri în educaţia timpurie? De o STARE DE BINE. Au nevoi simple şi umane, aşa cum le numea marele şi regretatul  nostru filosof, academicianul Solomon Marcus. Aceste nevoi nu numai ca au rădăcinile în copilărie, dar ar trebui să facă obiectul educaţiei noastre, la orice vârsta: nevoia de intrebare şi de mirare, de joc, de îndoială, nevoia de identitate, de greşeală, de omenesc şi omenie…

Aceste nevoi au ajutat la înfiriparea visului de a crea o grădiniţă, o şcoală, un spaţiu care să-i ajute pe copii să rămână ceea ce sunt sau ceea ce ar trebui să fie: spirite libere!

Suntem fericiţi că această instituţie există astăzi şi suntem onoraţi că traim şi lucrăm în fiecare zi alături de copii şi de o echipă de OAMENI dedicaţi şi pasionaţi de munca lor. Suntem fericiţi că există parinti si pedagogi care au vrut altceva pentru copiii lor, oameni care au înţeles că un copil învaţă când ii place ceea ce face, când este implicat în procesul de învăţare, când o face prin joacă sau explorare, când îi este ascultată părerea şi nu este criticat pentru teoriile sau erorile sale. Am creat cu multă dragoste un loc unde pedepsele şi recompensele nu sunt acceptate, un loc unde creativitatea este stimulată în fiecare zi, un loc unde gândirea critică este încurajată şi unde empatia se învaţă de la cele mai mici vârste.

Am pornit in anul 2011 din dorinta de a oferi fetitei noastre, Maria, un loc unde sa se dezvolte armonios. Am ales Reggio Emilia – solutia pe care am considerat-o cea mai sanatoasa pentru ea si pentru toti copiii care sunt alaturi de noi si care vor veni la EXPLORE 100.

Succesul de care ne-am bucurat, încă de la deschidere, ne-a ajutat să transformăm muncă în instituţia EXPLORE 100, într-o experienţă plină de veselie şi inspiraţie pentru procesul de învăţare. Schimbările se produc atunci când ne asumăm riscuri, când îmbrăţişăm erorile şi le transformăm în situaţii de învăţare. Învaăţăm în fiecare zi de la copii, învăţăm unii de la alţii. 

Copiii noştri descoperă că fac parte dintr-o comunitate pe care învaţă să o respectă şi să o îndrăgească, comunitate care se compune atât din oamenii care trăiesc în ea, cât şi din natura înconjurătoare, materialele folosite în jocuri, cărţile. Dacă ne-am raporta apoi la cerinţele viitorului – acest viitor care deţine o singură constanta: SCHIMBAREA, am înţelege ce anume vrem să educăm in copiii noştri şi de ce scoala traditionala, cu metodele ei rămase împietrite în timp, nu mai serveşte copilului de azi şi adultului de mâine.

Şcoala tradiţională se învârte numai în jurul disciplinelor măsurabile şi testabile: matematica şi româna. Acestea se “înfăţişează” copiilor în aceeaşi manieră seacă, neînsufleţită, de la catedră. Nu ne mai interesează arta, nu mai punem niciun preţ pe muzică, sport şi miscare… Nu există îndoială, adevarul e în mâna profesorului, de bază rămâne memorizarea sterilă, copiii nu sunt învăţaţi să facă conexiuni între aspectele înăţate şi să înţeleagă relevanţa acelor lucruri în viaţa reală. Competiţia ne macină pe toţi, competiţie între copii, între adulti, între şcoli. Toată lumea aleargă după excelenţă şi se mândreşte cu această idee. Ne întrebăm de unde atâta excelenţă? Probabil din multă memorizare, din multe concursuri şi olimpiade, din excesul de zel al unor profesori şi din teama unor părinţi că vor avea un copil care nu se va încadra în tipare  şi măsurători.  

Credem că Ellen Galinsky a surprins cel mai bine în cartea sa, “Mind in the making”, cele 7 abilităţi fundamentale pe care este bine să le dezvoltăm pentru a face faţă societăţii în care trăim, abilităţi care, de altfel, se cer şi în ziua de astăzi la orice interviu, în orice domeniu ai dori să te angajezi :

  • gândirea critică
  • înţelegerea perspectivei diferite
  • comunicarea
  • concentrarea şi auto-controlul
  • realizarea de conexiuni
  • acceptarea provocărilor
  • învăţarea continuă

De ce am vrut o şcoala ALTFEL? Pentru că noi credem cu tărie că un copil se dezvoltă armonios dacă este ascultat, dacă este încurajat să se exprime, încurajat să pună întrebări şi să găsească şi singur răspunsuri. Cred că un copil înfloreşte dacă nu este încorsetat de “trebuie” şi “nu ai voie”. Cred că, dacă orice părinte s-ar opri o secundă şi ar răspunde sincer la întrebarea: cum vreau să fie copilul meu peste 10 ani, cum vreau să fie ca adult, atunci am alege cu toţii o şcoală pentru el fără rigori absurde, fără teme, fără evaluări şi note, fără pedepse şi recompense, o şcoală unde să înveţe de plăcere, să-şi dorească să afle mai mult pentru că îl pasionează subiectul, o şcoală care să-i stimuleze inteligenţa şi imaginaţia prin joacă şi prin explorare, o şcoală care să-l ajute să se dezvolte ca un OM sănătos, liber si integru.”

Andrada şi Mihail Militaru

Fondatori EXPLORE 100