Activități INDOOR



Exploratorii învață prin joacă!

Joaca senzorială reprezintă un context de învățare cu multiple beneficii pentru dezvoltarea cognitivă, afectivă și fizică: materialele diverse puse la dispoziție și libertatea de alegere sporesc creativitatea copilului, dezvoltă limbajul și abilitățile sociale ale acestuia.

În abordarea Reggio Emilia, principala metodă de lucru este PROVOCAREA. Provocările sunt invitații care vin de la profesori sau chiar de la părinți sau comunitate, dau naștere la întrebări, interes, teorii și idei, discuții, contraziceri și implică gândirea liberă a copiilor. 

O provocare poate fi:
– o carte
– un concept
– un obiect
– o întrebare de la un copil
– o întrebare de la pedagog
– un interes comun al unui grup de copii
– o combinație de materiale naturale și reciclabile
– un decor de poveste
– o problemă

Copiii vor explora aceste provocări, vor face conexiuni, vor povesti, vor inventa o poveste, vor explica o teorie sau pur și simplu se vor juca cu ele fără a spune nimic, fără a emite nicio judecată. Copiii învață atingând, mirosind, simțind materialele. Ei au nevoie de un mediu sigur dar provocator; materialele pe care le folosesc dau calitate jocului, îl ajută să găsească sensuri, să formuleze ipoteze, să-și pună întrebări și să caute noi răspunsuri. Prin joc, copilul se va cunoaște pe el mai bine și va descoperi întreaga lume prin cele 100 de limbaje. 

“Our task regarding creativity is to help children climb their own mountains as high as possible. No one can do more.”

 Materialele naturale: conuri de brad, castane, frunze, pietre, bețe, scoici, semințe, lemne și secțiuni de lemn, etc.

Materialele naturale nu sunt doar frumoase, ci se adresează tuturor simțurilor noastre: culoarea lor, textura, mirosul, forma, uneori chiar gustul, sunt noțiuni mult mai incitante și interesante decât jucăriile obișnuite. 

Materialele reciclabile: textile, sârme, nasturi, dopuri, metale, plastice, pietre din sticlă, cutii, sticle, etc. 

Copiii pot învăța noțiuni de matematică și știință, pot învăța literele într-un mod plăcut și jucăuș, folosind materiale naturale și reciclabile. 

În plus, ei pot învăța să aprecieze obiecte simple și lipsite se sens (aparent) și, în loc să le arunce, să le transforme în adevarate opere de artă. 

Materiale cu multiple posibilități de folosire (open – ended): materiale de construcții (piese Kapla, magneți colorați, bucăți de lemn de diferite mărimi etc.), figurine din plastic cu animale și oameni, etc.

Un bun exemplu de materiale cu variate posibilități de folosire este dat de cuburile de construit: copiii adoră să construiască din piese de lemn de diferite mărimi, case, turnuri, castele, poduri şi nu numai. Piesele magnetice de construit se pot folosi si pe masa cu lumina, stimulează creativitatea copiilor aceştia învăţând despre echilibru, simetrie, lucrând în echipă, greşind şi încercând din nou. Ei pot petrece minute, şi chiar ore în şir, ridicând clădiri uluitoare.

Materialele de constructii oferă posibilitatea copiilor de a gândi creativ şi critic, de a rezolva probleme, de a negocia şi inventa. Materialele de constructii îi ajută să gândească şi să vadă lucrurile 3 D, să afle informaţii despre unghiuri, înălţimi şi perspective. 

Oglinzile se folosesc permanent în abordarea Reggio. Se regăsesc în diferite locuri din clasă, pe pereţi, în spatele anumitor materiale sau flori. Copiii interacţionează cu oglinzile, îşi admiră reflexia chipului în diferite moduri amuzante şi sunt fascinaţi de cum se văd obiectele în oglindă. Acestea se pot folosi foarte mult în provocări şi sunt parte integrantă în jocul lor. Se pot face colaje pe oglinzi, se modelează lutul sau, pur şi simplu se fac autoportrete. Oglinda devine parte din ceea ce creează copilul.

Experimentele făcute de copii le sporesc curiozitatea naturală şi dorinţa de a cunoşste, de a descoperi. 

Copiii sunt mult mai curioși decât adulții, iar acest lucru este un bun prilej pentru a le forma o atitudine activă față de mediul înconjurător. Curiozitatea lor poate contribui la o observare eficientă a tuturor fenomenelor, a realității înconjurătoare. 

Spiritul de observație, curiozitatea, dorința de a cunoaște sunt doar câteva dintre condițiile care stau la baza învățării prin folosirea experimentului. Prin folosirea experimentului învățarea se realizeaza cu bucurie si uimire, doi factori necesari procesului de invatare. Copilul participă activ la învățare, observă, formulează întrebări, chiar uneori foarte multe întrebări si găsește singur multe răspunsuri. De asemenea, spiritul de investigație se formează și se dezvoltă, copiii dobandesc de mici capacitatea de a formula ipoteze si de a le si verifica prin experimentul realizat. 

Experimentul creează noi experiențe, iar pentru copii este un fel de miracol care îi ajută să înțeleagă mai bine lumea în care trăiesc. 

Studiile de specialitate au argumentat că joaca senzorială contribuie semnificativ la dezvoltarea creierului. Experienţele de joacă senzoriala sunt un fel de hrană pentru creier, de aceea este important ca un copil să primească această hrană senzorială.

Scenarii care imită viaţa din sălbăticie, animalele, plantele şi formele de relief se regăsesc în masa senzorială, pe masa cu lumină sau în cadrul provocărilor. Copiii adoră joaca cu materiale senzoriale, le place să atingă, să strângă în mână, să miroasă, să audă sunete şi să vadă culori şi lumini. Copiii au nevoie să se murdărească pentru a explora, simţi şi înţelege lumea înconjurătoare, materialele, texturile, formele. 

„Joaca cu apă favorizează învăţarea în toate domeniile de dezvoltare. Aceasta oferă oportunităţi copiilor să experimenteze concepte de matematică şi ştiinţă, le consolidează abilităţile fizice, le favorizează abilităţile sociale şi emoţionale şi îi ajută la dezvoltarea limbajului.” (Crosser, 1994; Hendrick, 1996).

Lumina (masa cu lumină încorporată, retro-proiectorul) 

Există o fascinaţie a copiilor pentru lumini, umbre, culori şi proiecţii. Suprapunerile de materiale, forme  şi culori diferite oferă un spectacol magic, mai ales când proiecţia se face şi pe perete. Mesele cu lumină si retro-proiectoarele sunt o experienţă vizuală, senzorială şi creativă extraordinară. 

De la joaca liberă,  arts and crafts şi până la explorarea şi învăţarea unor concepte educaţionale, masa cu lumină şi retroproiectorul oferă o multitudine de soluţii de activităţi pentru copii de la primii ani de viaţă până târziu, în anii de şcoală. Lumina va scoate în evidenţă numeroase detalii ale obiectelor, va intensifica nuanţele şi culoarea şi va ajuta la menţinerea atenţiei copilului pe o perioadă mai lungă de timp. 

Vedeam arta – în toate formele ei de manifestare – ca un limbaj prin care copiii comunică idei, imagini, sentimente, concepte şi povesti. Orice parte a corpului nostru se poate “transforma” în pensulă, poate atinge şi simţi culoarea, ajutându-i pe copii să-şi exprime gândurile şi emoţiile. Atunci când mâinile şi picioarele modelează lutul, copilul se conectează cu acesta şi îl transformă.  

Lutul reprezintă un mijloc preţios de comunicare pentru copiii foarte mici care nu au achiziţia limbajului. Modelajul devine un proces de-a lungul căruia experienţele din exterior sunt transferate şi reflectate în interior, într-un mod propriu, personal.

“When you teach a child something, you take away forever the chance of discovering it for himself.” Piaget